Какво иска автомобилната индустрия от Европейския съюз

Какъв е предварителният отговор от Урсула фон дер Лайен: ще подкрепя нов клас „E-car”, който да се противопостави на китайската заплаха

Пламен Георгиев,
Renault 5

, Пресцентър

Renault 5

Д нес, 12 септември, президентът на Европейския съюз Урсула фон дер Лайен има работна среща с ръководителите на автомобилната индустрия, за да решат по какъв начин тя ще бъде подпомогната в битката й с вредните емисии, Китай, конкуренцията, нарушените вериги за доставки.

На автомобилното изложение в Мюнхен тази седмица за пореден път се чуха гласове от най-висшия автомобилен ешелон, включително новият ръководител на Renault Group Франсоа Прово, Оливър Ципсе от BMW Group и Жан-Филип Импарато от Stellantis, които призоваха за спешни действия по отношение на решението на ЕС да забрани продажбата на нови автомобили с ДВГ през 2035 г.

Те твърдят, че това рискува да навреди на европейската автомобилна индустрия, която е изправена пред заплаха от агресивни китайски конкуренти. Ципсе и Импарато предложиха планове за оценка на емисиите на CO2 през жизнения цикъл на превозните средства, вместо просто измерване на емисиите от ауспуха – ход, който би дал на автомобилните компании повече свобода да използват различни силови агрегати, като същевременно намаляват емисиите на CO2.

В същото време, в началото на седмицата, над 150 лидери в областта на електрическата мобилност подписаха отворено писмо до Европейската комисия, призовавайки я да „устои“ и продължи курса именно към въвеждане на вече гласуваната забрана.

Едва ли Европейският съюз ще се откаже от решението си да забрани продажбата на нови коли с ДВГ, но някои специалисти очакват, че е възможно корекция на сроковете, което също би било някакво постижение за ACEA.

Друго решение би могло да е разработването на нова категория „Е-cars“ от малки и достъпни автомобили в опит да помогне за защита на индустрията. През юли председателят на Stellantis Джон Елкан и тогавашният ръководител на Renault Group Лука де Мео предложиха създаването на клас малки автомобили с по-малко разпоредби за безопасност, които биха били по-евтини за производство и биха отделяли по-малко емисии през жизнения си цикъл. Предложението беше базирано на японския клас kei cars, който представлява около 40% от японския вътрешен пазар.

Урсула фон дер Лайен изрази подкрепата си за предложения клас „Е-cars“, казвайки:

„Милиони европейци искат да купуват достъпни европейски автомобили, така че ние също трябва да инвестираме в малки, достъпни превозни средства, както за европейския пазар, така и за да отговорим на нарастващото глобално търсене. Ето защо ще предложим да работим с индустрията по нова инициатива за малки достъпни автомобили.“

Вярвам, че Европа трябва да има свой собствен електрически автомобил.“ E за екологичен – чист, ефикасен и лек. „E“ за икономичен – достъпен за хората. „E“ за европейски – произведен тук, в Европа, с европейски вериги на доставки. Защото не можем да позволим на Китай и други да завладеят този пазар.“

Все още не е ясно кои типове задвижващи агрегати ще бъдат разрешени в новия клас електрически автомобили. Фон дер Лайен обаче каза: „Независимо от всичко, бъдещето е електрическо и Европа ще бъде част от него. Бъдещето на автомобилите – и автомобилите на бъдещето – трябва да се произвеждат в Европа.“

Сега чакаме да разберем какво ще се договорят днес, ако въобще нещо се договорят.

Източник на статията: autocar.co.uk

Урсула фон дер Лайен Европейски съюз E-cars Kei cars малки автомобили